Voor welke situaties en processen is het CVB niet van toepassing?
Het CVB is niet van toepassing op:
– luchtvracht
– wegvervoer
– spoorwegvervoer
– lading in transshipment (zee in / zee uit, met code 27)
Het CVB is niet van toepassing op:
– luchtvracht
– wegvervoer
– spoorwegvervoer
– lading in transshipment (zee in / zee uit, met code 27)
Nee. Alleen de organisatie die de voorafaangifte indient kan het aanbrengbericht indienen bij de Douane. Portbase kan alleen helpen door te voorzien in de juiste statusinformatie, zoals de ATA-schip en het losmoment, zodat het mogelijk is om het aanbrengbericht automatisch te versturen.
Ja, voor een juiste invulling van vak 40, voorafgaande regeling zijn er invulinstructies voor AGS en NCTS. Deze vind je:
Ad* Hoewel het CVB voor NCTS op een later tijdstip in productie wordt genomen (plateau 2) adviseren wij je om voor dit aangifteproces nu al te beginnen met het juist invullen van vak 40, voorafgaande regeling.
Let op! Het niet goed invullen van een douaneaangifte kan leiden tot een boete voor het doen van een onjuiste aangifte.
Het CVB gaat gefaseerd gelden voor alle douane aangiften van over zee binnengekomen goederen:
ATA = Actual Time of Arrival
Definitie: De ATA die door de havenautoriteit wordt doorgegeven is het door de havenautoriteit vastgestelde tijdstip waarop het schip is aangekomen op de eerste ligplaats die het schip in het havengebied bezoekt. Het ATA moment wordt sinds begin 2021 automatisch vastgesteld door de Havenautoriteit en deze verzendt het ATA bericht geautomatiseerd naar o.a. Douane wanneer:
De Douane controleert op een match tussen B/L-nummer, aantal collie en gewicht. Een nadere aangifte wordt daarnaast afgewezen als het schip nog niet in de haven is gearriveerd (ATA schip).
Let op: indien de B/L bestaat uit meerdere artikelen (“posten”) vindt matching plaats op het specifieke artikelnummer en het aantal collie en gewicht van dit betreffende artikel (zoals gemeld op de ATO).
De voorafaangifte kun je al indienen vóór de aankomst van het schip. Bij een match met het manifest (de ATO) verstrekt de Douane direct een MRN-nummer dat je kunt gebruiken in de documentvoormelding aan de terminal. Ook hoor je al vooraf van de Douane of er een inspectie zal volgen. Voor het aangevende bedrijfsleven zijn daarmee de voorspelbaarheid (wordt een zending gecontroleerd of niet) en betere planningsmogelijkheden de belangrijkste voordelen.
De Douane kan zo al vooruit de bescheiden controleren en een opdracht voor een fysieke controle uitzetten. Stuur je een aangifte pas na lossing in, dan is het wachten totdat de Douane de bescheiden behandelt en de controle kan worden ingepland. Bij binnenkomst van een schip heeft de Douane bovendien vaak te maken met een piek. Door een voorafaangifte zijn werkzaamheden meer te spreiden.
De Douane kan de aangifte controleren op het moment dat dit het beste uitkomt. Hierdoor ontstaan minder piekmomenten. Als sprake is van een fysieke controle kan de Douane bovendien de opdracht hiervoor alvast opmaken en een afspraak vastleggen.