Voorkom mismatches

Vanaf 4 oktober 2021 keurt de Douane onjuist ingevulde invoeraangiften af. Er is dan sprake van een mismatch. Anders dan voorheen mag de lading hierdoor NIET de terminal af. Op een later moment geldt dit ook voor transitaangiften.

In de praktijk gaat dit nu vaak mis. Er zijn twee duidelijke oorzaken:

Oorzaak 1 – Veel problemen met vak 40

Heel veel mismatches ontstaan door het in de invoer- of transitaangifte verkeerd invullen van vak 40 over de voorafgaande regeling (de ATO). Wat moet in dit vak 40 staan?

Zo vul je vak 40 in

Zo doe je als aangever (douaneagent/importeur) dit in twee stappen goed:

  1. Allereerst zet je in vak 40 de code van de voorafgaande regeling. Dit is altijd X-705.
  2. Voor ferryvervoer: Achter X-705 vul je het zendingsnummer in (ook wel shipment number of consignment number genoemd). Dit nummer heeft de ferryoperator aangemaakt voor het vervoer van je lading. De vervoerder die de overtocht boekt, moet dit zendingsnummer aan je melden.
    Voor containervervoer: Achter X-705 vul je het nummer in van de Bill of Lading (B/L). Dit B/L-nummer krijg je na de scheepsboeking rechtstreeks toegestuurd van de rederij/cargadoor of van degene die deze boeking heeft gedaan.

Iets anders invullen in vak 40 is onherroepelijk fout. Dit zorgt voor een mismatch en dus vertraging!

Een juist zendingsnummer of B/L-nummer herkennen

Voor ferryvervoer

Een zendingsnummer bestaat uit 16 of 17 tekens (afhankelijk van de ferryoperator). De eerste 4 zijn letters ter herkenning van de ferryoperator. De 12 of 13 tekens hierna zijn het boekingsnummer, altijd eindigend met 001, 002 of een hoger opvolgend nummer.

In Vak 40 vul je dus bijvoorbeeld in:

  • Voor ferryvervoer: X-705 PONFHU12345678001

Voor containervervoer

Een B/L-nummer heeft maximaal 17 tekens, waarvan doorgaans de eerste vier letters staan voor de SCAC-code van de rederij/cargadoor.

In Vak 40 vul je dus bijvoorbeeld in:

  • Voor containervervoer: X-705 ABCD0510098765431

X-705: de code van de voorafgaande regeling

Oorzaak 2 – Invullen van het netto in plaats van het bruto gewicht

Voor ferryvervoer

In het ferryverkeer komt het regelmatig voor dat de vervoerder die de overtocht boekt aan jou het gewicht doorgeeft dat staat op de Britse uitvoeraangifte. Dit is FOUT. De Britse uitvoeraangifte gaat uit van het nettogewicht. In de invoeraangifte vraagt de Nederlandse Douane echter om het bruto gewicht.

Zo helpt Portbase

Zeker zijn dat je altijd het correcte zendingsnummer en het juiste bruto gewicht hebt? De service Cargo Controller van Portbase geeft je 24/7 eenvoudig toegang tot de juiste B/L-informatie.

Meer weten?

Veel uitgebreidere uitleg, ook over het juist invullen van gewichten, vind je hier: