Heeft u vragen?
Meer informatie
© Copyright – CVB
Sinds 4 oktober 2021 keurt de Douane onjuist ingevulde invoeraangiften af. Er is dan sprake van een mismatch. Anders dan voorheen mag de lading hierdoor NIET de terminal af. Op een later moment geldt dit ook voor transitaangiften.
In de praktijk gaat dit nu vaak mis. Er zijn twee duidelijke oorzaken:
Heel veel mismatches ontstaan door het in de invoer- of transitaangifte verkeerd invullen van vak 40 over de voorafgaande regeling (de ATO). Wat moet in dit vak 40 staan?
Zo doe je als aangever (douaneagent/importeur) dit in twee stappen goed:
Iets anders invullen in vak 40 is onherroepelijk fout. Dit zorgt voor een mismatch en dus vertraging!
Een zendingsnummer bestaat uit 16 of 17 tekens (afhankelijk van de ferryoperator). De eerste 4 zijn letters ter herkenning van de ferryoperator. De 12 of 13 tekens hierna zijn het boekingsnummer, altijd eindigend met 001, 002 of een hoger opvolgend nummer.
In Vak 40 vul je dus bijvoorbeeld in:
Een B/L-nummer heeft maximaal 17 tekens, waarvan doorgaans de eerste vier letters staan voor de SCAC-code van de rederij/cargadoor.
In Vak 40 vul je dus bijvoorbeeld in:
X-705: de code van de voorafgaande regeling
In het ferryverkeer komt het regelmatig voor dat de vervoerder die de overtocht boekt aan jou het gewicht doorgeeft dat staat op de Britse uitvoeraangifte. Dit is FOUT. De Britse uitvoeraangifte gaat uit van het nettogewicht. In de invoeraangifte vraagt de Nederlandse Douane echter om het bruto gewicht.
Zeker zijn dat je altijd het correcte zendingsnummer en het juiste bruto gewicht hebt? De service Cargo Controller van Portbase geeft je 24/7 eenvoudig toegang tot de juiste B/L-informatie.
Veel uitgebreidere uitleg, ook over het juist invullen van gewichten, vind je hier: