Dit betekent het CVB voor jou als Rederij/Cargadoor Containerterminal Douaneagent/Importeur Ferryoperator Vervoerder

Alles over het CVB

Van de douaneagenten en importeurs die de nadere aangiften doen tot de rederijen, cargadoors, terminals en vervoerders: de invoering van het CVB raakt alle partijen in de logistieke keten. Een juiste aanpak is essentieel. Stap als aangever bijvoorbeeld over op een voorafaangifte + automatisch aanbrengbericht. Op die manier kun je zelfs van de introductie van het CVB profiteren. Kijk vandaag nog wat er nodig is. Lading gaat zo ook met het CVB steeds snel verder!

Invoering CVB in 4 stappen

De Nederlandse Douane voert het CVB stapsgewijs in. Plateau 1 is 4 oktober 2021 gestart en omvat de match van de Aangifte voor Tijdelijke Opslag (ATO) met invoeraangiften (AGS). Deze invoeraangiften mogen vanaf dan pas worden ingediend ná de aankomst van het schip (ATA) in de Nederlandse haven. Alle details over de 4 verschillende fases van het CVB lees je in onderstaand schema:

CVB van uitdaging naar kans

Op het eerste gezicht voelt het CVB mogelijk als een extra verplichting. De introductie brengt echter veel meer dan dat. Het CVB herstelt de in de praktijk gegroeide scheefgroei in verantwoordelijkheden. Bovendien voorkomt het CVB het vaak diepgravende uitzoekwerk dat nu door de gehele logistieke keten nodig is om mismatches te herstellen.

Voor alle schakels in de logistieke keten geldt

  • Vermindering van administratieve lasten

  • Beperking van financiële risico’s

  • Juiste verdeling van verantwoordelijkheden

Voorafaangifte + aanbrengbericht zijn de sleutel

Wil je na de introductie van het CVB op de snelste en meest efficiënte manier je douaneformaliteiten afhandelen? Kies dan voor een voorafaangifte + (geautomatiseerd) aanbrengbericht. De lading kan zo direct na lossing (en een eventuele fysieke controle) de terminal verlaten.

Klik op de afbeelding voor een vergroting