Heeft u vragen?
Meer informatie
© Copyright – CVB
Het afhalen van containers op containerterminals en het vertrek met trailers vanaf ferryterminals kan na de introductie van het CVB alléén als partijen op een juiste manier aan hun douaneverplichtingen hebben voldaan. Doe jij als vervoerder via Portbase bij de terminal de verplichte Melding Import Documentatie (MID), dan is je opdrachtgever verantwoordelijk dat jij hiervoor tijdig het correcte Movement Reference Number (MRN) krijgt.
De Douane verstrekt het MRN op het moment dat een nadere aangifte van je opdrachtgever matcht met de eerdere Aangifte voor Tijdelijke Opslag (ATO) van de rederij, cargadoor of ferryoperator. In de werkwijze na het CVB kan je opdrachtgever die nadere aangifte pas indienen bij het arriveren van het schip (ATA). Tenzij hij kiest voor een voorafaangifte plus een automatisch aanbrengbericht. De Douane verstrekt dan al vooruit aan de ATA van het schip het MRN. Als vervoerder kun jij hierdoor sneller bij de terminal de MID-melding doen. Vraag je opdrachtgever daarom altijd met voorafaangiften te werken. Zo kun jij steeds onveranderd snel met de lading de terminal af.
Klik op de afbeelding voor een vergroting
Het CVB maakt het nog belangrijker dat alle ketenpartijen op het juiste moment over de correcte gegevens beschikken. Goede onderlinge afstemming zorgt dat lading steeds onveranderd snel door de haven gaat. Tijdige informatie-uitwisseling over de ATA van het schip en het losmoment voorkomt dat lading onnodig lang op de terminal staat en dat vervoerders vertraging ervaren bij het afhalen.