Dit betekent het CVB voor jou als Aangever (douaneagent/importeur) Containerterminal Ferryoperator Importeur (niet-aangever) Rederij/Cargadoor Vervoerder

Wat betekent het CVB voor jou als vervoerder?

Wat moet je doen voor het CVB?

  • Zonder MRN geen Melding Import Documentatie en daarmee geen vervoer

  • Een juiste MRN is voorwaarde voor vertrek van terminal

  • Stem af met je opdrachtgever voor juiste, tijdige informatie en voorkom vertraging

  • Vraag je opdrachtgever te werken met een voorafaangifte + automatisch aanbrengbericht. Dit betekent sneller werken voor jou

Wat levert het CVB je op?

  • Via Cargo Controller volg je de lading op de voet

Het afhalen van containers op containerterminals en het vertrek met trailers vanaf ferryterminals kan na de introductie van het CVB alléén als partijen op een juiste manier aan hun douaneverplichtingen hebben voldaan. Doe jij als vervoerder via Portbase bij de terminal de verplichte Melding Import Documentatie (MID), dan is je opdrachtgever verantwoordelijk dat jij hiervoor tijdig het correcte Movement Reference Number (MRN) krijgt.

Vraag je opdrachtgever een voorafaangifte + automatisch aanbrengbericht te gebruiken

De Douane verstrekt het MRN op het moment dat een nadere aangifte van je opdrachtgever matcht met de eerdere Aangifte voor Tijdelijke Opslag (ATO) van de rederij, cargadoor of ferryoperator. In de werkwijze na het CVB kan je opdrachtgever die nadere aangifte pas indienen bij het arriveren van het schip (ATA). Tenzij hij kiest voor een voorafaangifte plus een automatisch aanbrengbericht. De Douane verstrekt dan al vooruit aan de ATA van het schip het MRN. Als vervoerder kun jij hierdoor sneller bij de terminal de MID-melding doen. Vraag je opdrachtgever daarom altijd met voorafaangiften te werken. Zo kun jij steeds onveranderd snel met de lading de terminal af.

Klik op de afbeelding voor een vergroting

Optimale ketensamenwerking vereist

Het CVB maakt het nog belangrijker dat alle ketenpartijen op het juiste moment over de correcte gegevens beschikken. Goede onderlinge afstemming zorgt dat lading steeds onveranderd snel door de haven gaat. Tijdige informatie-uitwisseling over de ATA van het schip en het losmoment voorkomt dat lading onnodig lang op de terminal staat en dat vervoerders vertraging ervaren bij het afhalen.