Heeft u vragen?
Meer informatie
© Copyright – CVB
Vanaf de invoering van het CVB kan jouw douaneagent je nadere aangifte pas bij de Douane indienen bij de aankomst van het schip (ATA). Eerdere indiening betekent afkeuring. De gegevens op de nadere aangifte – B/L-nummer, gewicht – moeten bovendien overeenkomen met de Aangifte voor Tijdelijke Opslag (ATO) van de rederij / cargadoor. Na de check hierop geeft de Douane toestemming voor vertrek van de terminal. Mismatches worden op die manier voorkomen.
Voor onveranderd snel vervoer door de Nederlandse havens adviseren wij dringend om vanwege het CVB te gaan werken met voorafaangiften. Zo voorkom je langere statijden op een terminal, opstoppingen bij het afhalen en/of extra kosten. De Douane verstrekt na een voorafaangifte al vóór de aankomst van het schip het MRN. De verplichte Portbase-voormelding voor het ophalen van lading bij de terminal kan op die manier tijdig gebeuren (de Melding Import Documentatie). Vervoerders ervaren geen vertraging.
Klik op de afbeelding voor een vergroting
Een voorafaangifte bevestigt je douaneagent bij aankomst van het schip (ATA) of het losmoment met een aanbrengbericht. Door in zijn douanesoftware een van de triggers van Portbase in te (laten) bouwen voor de ATA of de losbevestiging, is dit aanbrengbericht eenvoudig te automatiseren. 24/7 gaat het aanbrengbericht dan automatisch naar de Douane. Jouw lading kan altijd meteen de terminal verlaten.
Het CVB maakt het nog belangrijker dat je douaneagent op het juiste moment beschikt over de correcte gegevens voor je nadere aangifte. De informatie in de ATO is hierbij voor de Douane altijd leidend. Goede afstemming hierover tussen hem en de rederij, cargadoor of ferryoperator zorgt dat lading steeds onveranderd snel door de haven gaat. De juiste gegevens vindt je douaneagent ook altijd in de service Cargo Controller van Portbase. Ook kun je via deze service je lading op de voet volgen.