Dit betekent het CVB voor jou als Aangever (douaneagent/importeur) Containerterminal Ferryoperator Importeur (niet-aangever) Rederij/Cargadoor Vervoerder

Wat betekent het CVB voor jou als
ferryoperator?

Wat moet je doen voor het CVB?

  • Stimuleer het gebruik van voorafaangiften + automatisch aanbrengbericht

  • Roep op tot ketenafstemming. Dit voorkomt opstoppingen bij afhalen

Wat levert het CVB je op?

  • Voorafaangiften verbeteren de doorstroming op je terminal

  • Vermindering van je administratieve lasten

  • Beperking van je financiële risico’s

Voor het in Nederland binnenkomende ferryverkeer ben jij als ferryoperator verantwoordelijk voor het tijdig indienen van een juiste Aangifte voor Tijdelijke Opslag (ATO). De Douane matcht deze ATO vervolgens met de nadere aangiften van de aangevers. Is een nadere aangifte correct en compleet, dan verstrekt de Douane het CVB en kan die lading de ferryterminal af. Mits hiervoor via Portbase ook een juiste Melding Import Documentatie is gedaan.

Stimuleer voorafaangiften + automatisch aanbrengbericht

Door aangevers van binnenkomende lading te stimuleren met voorafaangiften plus een automatisch aanbrengbericht te werken, kunnen trailers direct na aankomst de terminal verlaten. De vervoerder kan de verplichte Portbase-voormelding voor het ophalen van lading dan al vóór de aankomst van het schip indienen (de Melding Import Documentatie). Opstoppingen bij vertrek en onnodig lange statijden op je terminal zijn zo te voorkomen.

Klik op de afbeelding voor een vergroting

Optimale ketensamenwerking vereist

Het CVB maakt het cruciaal dat alle partijen in de ferryketen tijdig aan hun douaneverplichtingen voldoen. Zonder match tussen ATO en nadere aangifte géén CVB.  Door tijdige afstemming binnen de logistieke keten zorg je dat dit niet kan gebeuren. Het CVB voorkomt verder dat de Douane na 90 dagen navraag bij je komt doen over zendingen die op een ATO nog openstaan. Dit scheelt je op dat moment veel uitzoekwerk evenals eventuele boetes en belastingnaheffingen.