Dit betekent het CVB voor jou als Aangever (douaneagent/importeur) Containerterminal Ferryoperator Importeur (niet-aangever) Rederij/Cargadoor Vervoerder

Wat betekent het CVB voor jou als
containerterminal?

Wat moet je doen voor het CVB?

  • Stimuleer het gebruik van voorafaangiften + automatisch aanbrengbericht

  • Roep op tot ketenafstemming. Dit zorgt voor juiste, tijdige informatie

Wat levert het CVB je op?

  • Voorafaangiften verbeteren de doorstroming op je terminal

  • Vermindering van je administratieve lasten

  • Beperking van je financiële risico’s

Het CVB biedt je als terminal zekerheid dat een container alleen vertrekt als de aangever een correcte en complete nadere aangifte heeft gedaan die matcht met de Aangifte voor Tijdelijke Opslag (ATO) van de rederij / cargadoor. Navraag van de Douane over vermeend lang staande lading en als ultiem gevolg hiervan het buiten werking stellen van aangiften, wordt echt een uitzondering. De financiële risico’s die je tot nu toe als terminal loopt, gaan tot het verleden behoren.

Stimuleer voorafaangiften + automatisch aanbrengbericht

Door aangevers van binnenkomende lading te stimuleren met voorafaangiften plus een automatisch aanbrengbericht te werken, kunnen containers direct na lossing de terminal verlaten. De verplichte voormelding via Portbase voor het ophalen van lading is dan al vóór de aankomst van het schip in te dienen (via de service Melding Import Documentatie). Onnodig lange statijden op je terminal en opstoppingen bij het ophalen zijn zo te voorkomen.

Klik op de afbeelding voor een vergroting

Optimale ketensamenwerking vereist

Het CVB maakt het nog belangrijker dat alle ketenpartijen op het juiste moment over de correcte gegevens beschikken. Goede onderlinge afstemming zorgt dat lading steeds onveranderd snel door de haven gaat. Tijdige informatie-uitwisseling over de ATA van het schip en het losmoment voorkomt dat lading onnodig lang op de terminal staat en dat vervoerders vertraging ervaren bij het afhalen.